Ramadan Karim

Som ni vet så fastar alla muslimer från och med den 1 Augusti. Och detta pågår i en månad. Men det känns ju knappt som en månad. Allting går så fort. Helt plötsligt så har det gått en månad och då är det Eid. När det är Eid samlas vi alla kusiner,släkt och vänner för att fira. Ungefär som alla andra gör när det är Julafton. Det är helt underbart. Man känner sig så glad och stolt över sig själv att man har fastat.
Många på jobbet brukar fråga mig. Varför fastar du? och då svarar jag att vi fastar för att känna hur fattiga har det när det varken finns mat eller vatten tillgängligt. Men då får jag svaret tillbaka att man ändå kan känna hur dom har det utan att behöva fasta. Men det gör man inte. Jag känner verkligen känslan när jag är hungrig och bara tänker på mat. Kan du tänka dig att du ser en person som äter pizza men att du själv då inte får uppleva smaken eller känna mättnaden. Jag säger bara det är hemskt, och jag hoppas verkligen på att fattigdomen i världen minskar för det tar på en när man ser fattiga människor lida av undernäring.
Muslimer uppmuntras att läsa hela Koranen under ramadan. Koranen är uppdelad i 114 kapitel (suror) och man bör läsa alla kapitel innan ramadan är slut. Somliga reciterar hela Koranen med särskilda böner som kallas tarawih och som hålls i moskén varje kväll och då ett helt avsnitt (juz') läses. Avsnitten utgör 1/30 av koranen så vid månadens slut har hela den heliga boken reciterats.
Man behöver inte läsa Koranen just på arabiska. Koranen finns översatt till flera språk och den finns att köpa på akademibokhandeln tex. Men det är ju ett plus om man försöker läsa på arabiska för själva ordföljden tolkas som bäst på arabiska. Men ska man göra det bör man tänka på att börja läsa arabiska till och börja med. Något jag själv bör fundera över. Jag kan läsa lite grann men långt ifrån perfekt. Nu ska jag be, ta på mig och dra ner på stan med moster för att shoppa lite. Hoppas ni får en riktigt bra dag. För det kommer jag ha

Kommentarer
Postat av: SlaterCharlene31

You have to check out the help with writing service just before you buy custom term papers. It can be important to opt for the supreme writing service.

2012-03-27 @ 22:46:03
URL: http://www.primewritings.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0